Coördineren in harmonie: Ervaringen van coördinatoren in koren voor mensen met en zonder dementie
Inleiding. De toenemende prevalentie van dementie onderstreept de noodzaak van psychosociale interventies. Koren waarin mensen met en zonder dementie samen zingen, zijn veelbelovende manieren om het welzijn en de sociale inclusie van mensen met dementie te verbeteren. De ervaringen van coördinatoren van deze koren zijn echter onvoldoende onderzocht. Deze studie onderzoekt de ervaringen van coördinatoren van koren voor mensen met en zonder dementie in Nederland.
Methoden. In deze kwalitatieve studie is gebruik gemaakt van een sociaal-constructivistische benadering om de ervaringen van coördinatoren van deze koren te onderzoeken. Met behulp van een casestudy zijn gegevens verzameld door middel van semi-gestructureerde interviews met twaalf coördinatoren van verschillende pilotkoren in Nederland. De data-analyse volgde de reflexieve thematische analysemethode van Braun en Clarke, met open, axiale en selectieve codering.
Resultaten. Uit de analyse komen twee hoofdthema's naar voren: 'Elementen die nodig zijn voor een succesvol koor voor mensen met en zonder dementie' en 'Voordelen van een koor voor mensen met en zonder dementie'. Belangrijke elementen zijn het creëren van een gastvrije omgeving, aanpassingsvermogen, communicatie en teamwork. Deze factoren dragen bij aan het succes van het koor en het welzijn van de deelnemers. De bevindingen benadrukken het grote plezier en het verbeterde welzijn dat zowel de deelnemers als de coördinatoren ervaren. Coördinatoren rapporteren een lonende maar veeleisende rol.
Conclusie. Deze studie draagt bij aan het beperkte onderzoek naar de rollen en ervaringen van coördinatoren in kunstzinnige interventies voor dementiezorg en biedt waardevolle inzichten in de ervaringen van koorcoördinatoren. De bevindingen benadrukken de essentiële elementen voor een succesvol participatiekoor en tonen de belangrijke voordelen die deze koren bieden voor zowel deelnemers als coördinatoren.
Link naar de scriptie van Raisa van Soolingen.
Inleiding. De toenemende prevalentie van dementie onderstreept de noodzaak van psychosociale interventies. Koren waarin mensen met en zonder dementie samen zingen, zijn veelbelovende manieren om het welzijn en de sociale inclusie van mensen met dementie te verbeteren. De ervaringen van coördinatoren van deze koren zijn echter onvoldoende onderzocht. Deze studie onderzoekt de ervaringen van coördinatoren van koren voor mensen met en zonder dementie in Nederland.
Methoden. In deze kwalitatieve studie is gebruik gemaakt van een sociaal-constructivistische benadering om de ervaringen van coördinatoren van deze koren te onderzoeken. Met behulp van een casestudy zijn gegevens verzameld door middel van semi-gestructureerde interviews met twaalf coördinatoren van verschillende pilotkoren in Nederland. De data-analyse volgde de reflexieve thematische analysemethode van Braun en Clarke, met open, axiale en selectieve codering.
Resultaten. Uit de analyse komen twee hoofdthema's naar voren: 'Elementen die nodig zijn voor een succesvol koor voor mensen met en zonder dementie' en 'Voordelen van een koor voor mensen met en zonder dementie'. Belangrijke elementen zijn het creëren van een gastvrije omgeving, aanpassingsvermogen, communicatie en teamwork. Deze factoren dragen bij aan het succes van het koor en het welzijn van de deelnemers. De bevindingen benadrukken het grote plezier en het verbeterde welzijn dat zowel de deelnemers als de coördinatoren ervaren. Coördinatoren rapporteren een lonende maar veeleisende rol.
Conclusie. Deze studie draagt bij aan het beperkte onderzoek naar de rollen en ervaringen van coördinatoren in kunstzinnige interventies voor dementiezorg en biedt waardevolle inzichten in de ervaringen van koorcoördinatoren. De bevindingen benadrukken de essentiële elementen voor een succesvol participatiekoor en tonen de belangrijke voordelen die deze koren bieden voor zowel deelnemers als coördinatoren.
Link naar de scriptie van Raisa van Soolingen.