Een harmonie van geluk en uitdagingen
Context: De wereldwijde vergrijzing gaat gepaard met een toename van haperende breinen door bijvoorbeeld dementie, parkinson en hersentumoren. Dit brengt aanzienlijke zorguitdagingen met zich mee en beïnvloedt de kwaliteit van leven van ouderen. Studies tonen aan dat kunstactiviteiten, zoals zingen in een koor, positieve effecten kunnen hebben op de fysieke, mentale en sociale gezondheid van mensen met een haperend brein. Een participatiekoor is een koor waarin mensen met en zonder haperend brein samen een uitdaging aangaan om de Mattheüs Passion te oefenen en uit te voeren. Dit onderzoek richt zich op de waarde van participatiekoren en onderzoekt de ervaringen van mensen met een haperend brein die eraan deelnemen.
Onderzoeksvraag: Wat zijn de ervaringen van mensen met een haperend brein in een participatiekoor?
Methodologie: Deze kwalitatieve studie maakte gebruik van een fenomenologisch ontwerp om de ervaringen van mensen met een haperend brein in kaart te brengen. Er werden semi-gestructureerde interviews afgenomen met negen deelnemers, geselecteerd uit twee participatiekoren in Nederland. Hoewel de oorspronkelijke focus lag op mensen met dementie, zijn ook deelnemers met andere vormen van een haperend brein bewust meegenomen in het onderzoek. De interviews zijn getranscribeerd en geanalyseerd met behulp van open, axiaal en selectief coderen om thema's te identificeren. Alle deelnemers gaven geïnformeerde toestemming en er werd gezorgd voor vertrouwelijkheid en anonimiteit.
Resultaten: Dit onderzoek laat zien dat zingen in een participatiekoor niet alleen plezier en verbondenheid biedt, maar ook gepaard gaat met uitdagingen. Deze dynamiek is weerspiegeld in drie hoofdthema's: 1) zingen zorgt voor plezier, maar de lat ligt hoog, 2) samen zingen verbindt, en 3) de opzet van een koor doet ertoe, waarbij factoren zoals muziekkeuze, locatie en inclusiviteit een rol spelen.
Conclusie: Deze studie biedt inzicht in de waardevolle voordelen die participatiekoren bieden aan mensen met een haperend brein, zoals het bevorderen van positieve emoties en sociale verbondenheid. Tegelijkertijd belichten de resultaten uitdagingen zoals stressvolle momenten tijdens het zingen, die de noodzaak voor zorgvuldige kooropzet benadrukken. Deze inzichten zijn essentieel voor de verdere ontwikkeling van participatiekoren, gericht op het verbeteren van inclusie en de kwaliteit van leven van mensen met een haperend brein.
Link naar de scriptie van Madelief van Ent.
Context: De wereldwijde vergrijzing gaat gepaard met een toename van haperende breinen door bijvoorbeeld dementie, parkinson en hersentumoren. Dit brengt aanzienlijke zorguitdagingen met zich mee en beïnvloedt de kwaliteit van leven van ouderen. Studies tonen aan dat kunstactiviteiten, zoals zingen in een koor, positieve effecten kunnen hebben op de fysieke, mentale en sociale gezondheid van mensen met een haperend brein. Een participatiekoor is een koor waarin mensen met en zonder haperend brein samen een uitdaging aangaan om de Mattheüs Passion te oefenen en uit te voeren. Dit onderzoek richt zich op de waarde van participatiekoren en onderzoekt de ervaringen van mensen met een haperend brein die eraan deelnemen.
Onderzoeksvraag: Wat zijn de ervaringen van mensen met een haperend brein in een participatiekoor?
Methodologie: Deze kwalitatieve studie maakte gebruik van een fenomenologisch ontwerp om de ervaringen van mensen met een haperend brein in kaart te brengen. Er werden semi-gestructureerde interviews afgenomen met negen deelnemers, geselecteerd uit twee participatiekoren in Nederland. Hoewel de oorspronkelijke focus lag op mensen met dementie, zijn ook deelnemers met andere vormen van een haperend brein bewust meegenomen in het onderzoek. De interviews zijn getranscribeerd en geanalyseerd met behulp van open, axiaal en selectief coderen om thema's te identificeren. Alle deelnemers gaven geïnformeerde toestemming en er werd gezorgd voor vertrouwelijkheid en anonimiteit.
Resultaten: Dit onderzoek laat zien dat zingen in een participatiekoor niet alleen plezier en verbondenheid biedt, maar ook gepaard gaat met uitdagingen. Deze dynamiek is weerspiegeld in drie hoofdthema's: 1) zingen zorgt voor plezier, maar de lat ligt hoog, 2) samen zingen verbindt, en 3) de opzet van een koor doet ertoe, waarbij factoren zoals muziekkeuze, locatie en inclusiviteit een rol spelen.
Conclusie: Deze studie biedt inzicht in de waardevolle voordelen die participatiekoren bieden aan mensen met een haperend brein, zoals het bevorderen van positieve emoties en sociale verbondenheid. Tegelijkertijd belichten de resultaten uitdagingen zoals stressvolle momenten tijdens het zingen, die de noodzaak voor zorgvuldige kooropzet benadrukken. Deze inzichten zijn essentieel voor de verdere ontwikkeling van participatiekoren, gericht op het verbeteren van inclusie en de kwaliteit van leven van mensen met een haperend brein.
Link naar de scriptie van Madelief van Ent.