
Ben je bang voor pers en sociale media? Ethiek in photovoice in participatief onderzoek
Participatief onderzoek (PHR) en het gebruik van op kunst gebaseerde methoden blijft groeien in populariteit. Veel wetenschappers erkennen het belang van (visuele) ethiek, vooral bij de verspreiding van foto's in een digitaal tijdperk, maar ethische kwesties die zich voordoen bij contact met de pers en sociale media zijn niet goed gedocumenteerd. Dit artikel presenteert een tweede-persoons actieonderzoek van een kritisch geval van photovoice waarin ethische kwesties opdoken toen een krantenbericht stigma's versterkte en op grote schaal werd verspreid via sociale media. Pers en sociale media kunnen mensen snel betrekken bij sociale verandering, maar dit brengt ook risico's met zich mee. Wat is het potentieel om in dergelijke situaties te destigmatiseren? De context van de casus in dit artikel is het participatieve KLIK-project, een Nederlands initiatief dat zich richt op het verbeteren van de gezondheid en weerbaarheid van schoolkinderen van 8-11 jaar in een achterstandswijk. Bewustwording van de mogelijkheid van politiek luisteren en kijken is fundamenteel voor een ethische praktijk. Dit artikel toont het belang van mede-eigenaarschap, mediageletterdheid en samen leren over ethiek in PHR.
Link naar de Engelstalige publicatie.
Referentie: Groot, B. C., Schrijver, J., & Abma, T. A. (2021). Are you afraid of press and social media? Ethics in photovoice in participatory health research. Educational Action Research, 1-19.
Participatief onderzoek (PHR) en het gebruik van op kunst gebaseerde methoden blijft groeien in populariteit. Veel wetenschappers erkennen het belang van (visuele) ethiek, vooral bij de verspreiding van foto's in een digitaal tijdperk, maar ethische kwesties die zich voordoen bij contact met de pers en sociale media zijn niet goed gedocumenteerd. Dit artikel presenteert een tweede-persoons actieonderzoek van een kritisch geval van photovoice waarin ethische kwesties opdoken toen een krantenbericht stigma's versterkte en op grote schaal werd verspreid via sociale media. Pers en sociale media kunnen mensen snel betrekken bij sociale verandering, maar dit brengt ook risico's met zich mee. Wat is het potentieel om in dergelijke situaties te destigmatiseren? De context van de casus in dit artikel is het participatieve KLIK-project, een Nederlands initiatief dat zich richt op het verbeteren van de gezondheid en weerbaarheid van schoolkinderen van 8-11 jaar in een achterstandswijk. Bewustwording van de mogelijkheid van politiek luisteren en kijken is fundamenteel voor een ethische praktijk. Dit artikel toont het belang van mede-eigenaarschap, mediageletterdheid en samen leren over ethiek in PHR.
Link naar de Engelstalige publicatie.
Referentie: Groot, B. C., Schrijver, J., & Abma, T. A. (2021). Are you afraid of press and social media? Ethics in photovoice in participatory health research. Educational Action Research, 1-19.