Verbetertrajecten van zorg bij psychiatrische crisissituaties: een pleidooi voor co-creatie met zorggebruikers en zorgethiek

Het aantal beschrijvende studies over de ervaringen van cliënten op psychiatrische spoedafdelingen neemt toe. De ervaringen van cliënten tijdens de hele psychiatrische spoedprocedure, de "patient journey" vanaf het moment van een psychische crisis tot de opname in een psychiatrische opnameafdeling, zijn echter zelden onderzocht. Bovendien is er weinig onderzoek gedaan naar mogelijke oplossingen voor het verbeteren van de "patient journey" vanuit verschillende perspectieven (die van cliënten en andere belanghebbenden zoals zorgprofessionals, familieleden, politie, vertegenwoordigers van de gemeente en ambulancepersoneel). Een responsieve evaluatie met interviews, focusgroepen en een dialoogsessie met een transformatief doel werd uitgevoerd in een gemengd team van onderzoekers met en zonder ervaringskennis. Cliënten en andere belanghebbenden waren het eens over twee hoofdpunten die verbeterd moesten worden: contact maken met zorggebruikers op de "patient journey" en het beter signaleren van een crisis. De derde hoofdkwestie over meer aandacht voor herstel op de spoedafdeling werd betwist, omdat sommige belanghebbenden veiligheid als prioriteit stelden. De voorgestelde acties om deze kwesties te verbeteren verschilden tussen gebruikers en professionals. Cliënten stelden relationele acties voor om goede zorg te bieden. Professionals raadden acties aan als antwoord op problemen van fragmentatie en discontinuïteit in de organisatie van de zorg. We concluderen dat co-creatie met zorggebruikers in verbetering noodzakelijk is om tegemoet te komen aan hun behoeften en de complexiteit van psychiatrische spoedeisende zorg aan te pakken. Door gebruik te maken van Tronto's zorgethiekmodel, bevelen we aan dat verschillende acties overwogen moeten worden om tegemoet te komen aan de behoeften van de cliënten.

Link naar de Engelstalige publicatie.

Referentie: Groot, B., Vink, M., Huberts, M., Schout, G., & Abma, T. A. (2019). Pathways for improvement of care in psychiatric crisis: A plea for the co-creation with service users and ethics of care. Arch Psychol, 3(3), 1-20.