
Bouwen aan een alternatieve conceptualisering van participatie: van gedeelde besluitvorming tot handelen en werk
Het artikel presenteert een alternatieve conceptualisering van participatie om legitimatie en houvast te bieden aan (nieuwe) wetenschappers, beleidsmakers en burgers, en om hen voor te bereiden op het werk dat gedaan moet worden om echte participatiepraktijken te ontwikkelen die positieve verandering teweegbrengen. Metaforen zoals de participatieladder verklaren en vormen niet alleen onze communicatie, maar geven ook vorm aan de manier waarop we denken en handelen. Metaforen kunnen onze percepties en handelingen vormen op manieren die we niet opmerken. Dus als we geloven dat de kritiek juist is en dat participatie veel meer inhoudt dan een hiërarchische verzameling sociale relaties zonder context, dan hebben we een alternatieve lens nodig die ons voorbereidt op de juiste verwachtingen en onverwachte acties. Geïnspireerd door het werk van de Duitse filosofe Hannah Arendt verleggen we de focus van participatieladders in besluitvorming naar handelen en werken, omdat dit kan helpen om enkele van de huidige obstakels voor het ontwerpen van echte samenwerkingsprocessen te overwinnen.
Link naar de Engelstalige publicatie.
Referentie: Dedding, C., Groot, B., Slager, M., & Abma, T. (2023). Building an alternative conceptualization of participation: From shared decision-making to acting and work. Educational Action Research, 31(5), 868-880.
Het artikel presenteert een alternatieve conceptualisering van participatie om legitimatie en houvast te bieden aan (nieuwe) wetenschappers, beleidsmakers en burgers, en om hen voor te bereiden op het werk dat gedaan moet worden om echte participatiepraktijken te ontwikkelen die positieve verandering teweegbrengen. Metaforen zoals de participatieladder verklaren en vormen niet alleen onze communicatie, maar geven ook vorm aan de manier waarop we denken en handelen. Metaforen kunnen onze percepties en handelingen vormen op manieren die we niet opmerken. Dus als we geloven dat de kritiek juist is en dat participatie veel meer inhoudt dan een hiërarchische verzameling sociale relaties zonder context, dan hebben we een alternatieve lens nodig die ons voorbereidt op de juiste verwachtingen en onverwachte acties. Geïnspireerd door het werk van de Duitse filosofe Hannah Arendt verleggen we de focus van participatieladders in besluitvorming naar handelen en werken, omdat dit kan helpen om enkele van de huidige obstakels voor het ontwerpen van echte samenwerkingsprocessen te overwinnen.
Link naar de Engelstalige publicatie.
Referentie: Dedding, C., Groot, B., Slager, M., & Abma, T. (2023). Building an alternative conceptualization of participation: From shared decision-making to acting and work. Educational Action Research, 31(5), 868-880.