
Kwaliteit (geldigheid) van Citizen Science: een kwalitatieve en arts-based evaluatie vanuit het perspectief van burgers, academici, kunstenaars en ICT-specialisten
Academici en niet-academici werken steeds vaker samen in burgerwetenschaps-projecten. Er is echter minder aandacht voor de ervaringen met de validiteit van citizen science projecten voor alle betrokkenen. Deze studie heeft inzicht verkregen in de validiteitservaring op basis van de perspectieven van alle actief betrokken mensen in een Nederlandse citizen science studie gericht op sociale innovatie in de openbare ruimte. Als methodologie werd een evaluatieontwerp gebruikt, dat een verscheidenheid aan kwalitatieve en op kunst gebaseerde methoden bevatte, waaronder sessies, observaties en een open vragenlijst. Er werden zes validiteitstypes van de International Collaboration of Participatory Health Research (ICPHR) gebruikt, namelijk participatieve, intersubjectieve, contextuele, katalytische, empathische en ethische validiteit. De resultaten toonden aan dat de ervaringen van belanghebbenden met validiteit bestonden uit 1) diversiteit in methodologische benaderingen en tijdlijnen, 2) academische financieringsprocedure en -praktijk, 3) ervaringen van verantwoordelijkheid en eigenaarschap, en 4) toegenomen empathie van alle actief betrokkenen. Ervaringen met de geldigheid van processen in citizen science kunnen verschillen van de ervaringen met de outputs en uitkomsten van een project. Tot slot laat deze evaluatie zien hoe kwalitatieve en op kunst gebaseerde methoden door de lens van validiteit kunnen helpen bij het uitwisselen van perspectieven op het proces van citizen science en (in)direct kunnen bijdragen aan het vergroten van empathie voor elkaars perspectieven en benaderingen.
Link naar de Engelstalige publicatie.
Referentie: Shahinian, T., van Buuren, L., Peltenburg, M., Hoynk, M., van Bemmel, D., Allouch, S. B., ... & Groot-Sluijsmans, B. (2010). Validity of Citizen Science: A qualitative and arts-based evaluation from the perspectives of citizens, academics, artists and ICT-specialists. In Smart Healthy Environments 2024: Exploring Healthy living through Living Lab realm (pp. 278-289).
Academici en niet-academici werken steeds vaker samen in burgerwetenschaps-projecten. Er is echter minder aandacht voor de ervaringen met de validiteit van citizen science projecten voor alle betrokkenen. Deze studie heeft inzicht verkregen in de validiteitservaring op basis van de perspectieven van alle actief betrokken mensen in een Nederlandse citizen science studie gericht op sociale innovatie in de openbare ruimte. Als methodologie werd een evaluatieontwerp gebruikt, dat een verscheidenheid aan kwalitatieve en op kunst gebaseerde methoden bevatte, waaronder sessies, observaties en een open vragenlijst. Er werden zes validiteitstypes van de International Collaboration of Participatory Health Research (ICPHR) gebruikt, namelijk participatieve, intersubjectieve, contextuele, katalytische, empathische en ethische validiteit. De resultaten toonden aan dat de ervaringen van belanghebbenden met validiteit bestonden uit 1) diversiteit in methodologische benaderingen en tijdlijnen, 2) academische financieringsprocedure en -praktijk, 3) ervaringen van verantwoordelijkheid en eigenaarschap, en 4) toegenomen empathie van alle actief betrokkenen. Ervaringen met de geldigheid van processen in citizen science kunnen verschillen van de ervaringen met de outputs en uitkomsten van een project. Tot slot laat deze evaluatie zien hoe kwalitatieve en op kunst gebaseerde methoden door de lens van validiteit kunnen helpen bij het uitwisselen van perspectieven op het proces van citizen science en (in)direct kunnen bijdragen aan het vergroten van empathie voor elkaars perspectieven en benaderingen.
Link naar de Engelstalige publicatie.
Referentie: Shahinian, T., van Buuren, L., Peltenburg, M., Hoynk, M., van Bemmel, D., Allouch, S. B., ... & Groot-Sluijsmans, B. (2010). Validity of Citizen Science: A qualitative and arts-based evaluation from the perspectives of citizens, academics, artists and ICT-specialists. In Smart Healthy Environments 2024: Exploring Healthy living through Living Lab realm (pp. 278-289).